Kaip saugiai naudotis elektronine bankininkyste? Junkitės prie elektroninės bankininkystės sistemos tik per oficialius kreditų unijų puslapius arba surinkęadresą: www.i-unija.lt. Norėdami prisijungti prie elektroninės bankininkystės turite naudotis naujausiomis „Internet Explorer“, „Microsoft Edge“, „Mozilla Firefox“, „Google Chrome“, „Opera“ arba „Safari“ naršyklių versijomis. Būkite pastabūs pasikeitimams, nes būna atvejų, kai sukčiai sukuria panašias sistemas, kad išviliotų iš gyventojų jų prisijungimo duomenis. Kaip tokias sistemas atskirti? Norint prisijungti prie elektroninės bankininkystės, užtenka nurodyti naudotojo kodą, slaptažodį ir pasirinkti identifikavimo būdą – „Smart-ID“, m. parašą ar vienkartinį saugos kodą. Jeigu Jūsų prašo pateikti bet kurios priemonės slaptažodžius, perspėjame, niekada jų niekam neatskleisti, net ir kredito unijų ar kitų organizacijų darbuotojais prisistačiusiems asmenims, teisėsaugos pareigūnams. Jei suabejojate dėl elektroninės bankininkystės atvaizdavimo ar sistemos veikimo, geriau iš karto nutraukite savo veiksmus. Ypač atkreipkite dėmesį, jeigu tinklalapyje 5 kartus iš eilės Jūsų prašoma įvesti slaptažodį su įvardyta priežastimi „neteisingai įvedėte slaptažodį“. Įprastu atveju 3 kartus nurodžius neteisingai slaptažodį, sistema užblokuoja prisijungimą. Pastebėję tokį atvejį, nedelsdami: a. baikite darbą elektroninėje bankininkystėje; b. praneškite apie tai paskambinę savo kredito unijai ir paprašykite blokuoti prieigą prie elektroninės bankininkystės. Nepamirškite atsijungti nuo elektroninės bankininkystės, jeigu ja nesinaudojate. Geriau kelis kartus prisijungti ir atlikti norimą operaciją. Venkite jungtis prie el. bankininkystės „i-Unija“, kai naudojatės internetinių kavinių kompiuteriais. Jeigu nerandate kitos alternatyvos, būkite atidūs ir neišsaugokite prisijungimo duomenų naršyklėje. Jei elektroninės bankininkystės registracijos lange įvedus atpažinimo kodą ir slaptažodžius, nepavyksta prisijungti, rodomas pranešimas apie techninius nesklandumus arba gana ilgai matote nesibaigiančio veiksmo piktogramą tikėtina, kad Jūsų kompiuteris yra užkrėstas virusu. Jei naudojate elektroninę bankininkystę mobiliuosiuose įrenginiuose: Siųskitės programėles tik iš patikimų el. parduotuvių, tokių kaip, „App Store“, „Google Play“ ir „Windows Phone Apps Store“. Neapeikite apribojimų, kuriuos nustatė mobiliojo ryšio tiekėjas arba įrenginio gamintojas. Tokie veiksmai pašalins apsaugą, įdiegtą Jūsų įrenginyje. Naudokite naujausią prieinamą naršyklės ir operacinės sistemos versiją Jūsų įrenginiui. Kaip saugiai naudotis bankomatu? Prieš naudodamiesi bankomatu, apžiūrėkite, ar nėra įsilaužimo į bankomatą ar kitų įtartinų žymių: keistų įrenginių prie kortelės dėjimo angos, įbrėžimų, klijų pėdsakų ir pan. Pastebėję įtartinų žymių, iškart praneškite apie tai bankomatą aptarnaujančiam bankui. Stebėkite aplinką: jei prie bankomato esantis (-ys) asmuo (-nys) elgiasi itartinai, prieina per arti Jūsų, nutraukite atliekamą operaciją ir paprašykite pasitraukti. Nesinaudokite nepažįstamų žmonių pagalba prie bankomato. Kol nepasidėjote mokėjimo kortelės į saugią vietą, nepasiduokite Jus blaškančių žmonių įtakai. Rinkdami kortelės PIN kodą, stovėkite prie pat bankomato ir visada pridenkite delnu klavišus. Jei bankomatas negrąžina kortelės, patikrinkite, ar kortelės angoje nėra pašalinių daiktų, ir kreipkitės į savo uniją. Baigę operacijas nepamirškite išsiimti kortelės ir pasiimti grynųjų pinigų. Nepalikite prie bankomato čekių su sąskaitos informacija. Nereikalingus čekius sunaikinkite taip, kad informacija taptų neįskaitoma ir neatkuriama. Kaip apsaugoti savo mokėjimo kortelės slaptažodžius? Mokėjimo kortelės PIN kodas turi būti žinomas tik Jums – įsiminkite ir laikykite jį paslaptyje. Niekam ir jokiais atvejais neatskleiskite savo kortelės PIN kodo – nei šeimos nariams, nei pažįstamiems, nei kredito unijos darbuotojams. Įsiminę kortelės PIN kodą, nedelsdami sunaikinkite PIN kodo voką. Nerašykite PIN kodo ant kortelės ar kitų, kartu su kortele esančių daiktų. Pamiršę PIN kodą, kreipkitės į kredito uniją, kuri Jums išdavė kortelę. Už tam tikrą mokestį Jums bus pagaminta nauja kortelė ir suteiktas naujas kortelės PIN kodas. Jeigu praradote savo mokėjimo kortelę, nedelsdami ją užblokuokite. Užblokuoti kortelę galite bet kuriuo paros metu paskambinę į „Worldline Baltic“ telefonu (8-5) 215 1177. Norint gauti naują mokėjimo kortelę, reikia per 3 darbo dienas po kortelės užblokavimo kreiptis į savo kredito uniją ir raštu pranešti apie kortelės praradimą bei pateikti užsakymą naujos kortelės pagaminimui. Nesikreipus į kredito uniją ir raštu nepatvirtinus apie kortelės praradimą, nauja mokėjimo kortelė nebus gaminama. Visuomet patikrinkite čekyje nurodytą sumą prieš įvesdami kortelės PIN kodą ar atsiskaitydami bekontakčiu būdu. Ne rečiau kaip kartą per mėnesį tikrinkite savo mokėjimo kortelių sąskaitų išrašus. Pastebėję neteisingai nurašytas sumas nuo savo kortelės sąskaitos, nedelsiant kreipkitės į savo kredito uniją. Kaip saugiai naudoti mokėjimo kortelę? Prieš vykstant į užsienį, užsirašykite ir su savimi turėkite „Worldline Baltic““ telefono numerį (8-5) 2151177. Patikimai saugokite pirkimo čekius ir sąskaitos išrašus, kadangi juose gali būti nurodyta informacija apie Jūsų mokėjimo kortelę (pvz., kortelės numeris). Jeigu jie Jums nereikalingi – sunaikinkite. Neatsiskaitykite mokėjimo kortele įtartinos reputacijos vietose. Naudodamiesi mokėjimo kortele neįprastose vietose, visuomet būkite atidesni ir budresni, nei įprastai. Būdami užsienyje, naudokitės patikimų ir žinomų kredito unijų ar bankų bankomatais. Atsiskaitykite mokėjimo kortele tik patikimose ir gerą vardą turinčiose internetinėse parduotuvėse. Jei neplanuojate atsiskaityti savo mokėjimo kortele internete, galite kreiptis į kredito uniją ir užsiblokuoti mokėjimų kortele internete galimybę. Esant poreikiui, operacijas galėsite atblokuoti atvykę į kredito uniją ir pateikę nustatytos formos prašymą. |